onsdag 27 augusti 2008

Nu vet jag vem jag är.

Det tog över 40 år innan jag bland annat fick veta vem jag är, varför jag gör saker på det sätt som jag gör och vad hos mig som irriterar andra i min omgivning. Vad som irriterar andra var det som jag tyckte var roligast att få veta. Tänk att jag bara genom att vara mig själv kan orsaka irritation genom att föreslå för många möjligheter, stjäla hela föreställningen och reducera allting till en begreppsmässig modell.
Snacka om irriterande personlighet.
Det stod en massa snälla saker om mig också och det var ju trevligt att jag inte var roten till allt ont i världen utan faktiskt kunde tillföra något gott också. Nu tycker jag det är kul att genomgå tester som den här (Meyer-Briggs) men den som tyckte det var roligast var nog min kära hustru. Hon kunde faktiskt hitta fler irriterande saker hos mig än vad testet kunde och skrattade så gott och nickade igenkännande när jag läste upp resultatet för henne.
Ett test som det här kanske handlar mer om vad jag skulle kunna bli bättre på om jag kunde lära mig att utnyttja det jag är bra på ett bättre sätt. Jag kommer nu att utse alla i min omgivning som lämpliga träningsobjekt för min egen utveckling, och det bästa av allt är att jag kan vara både irriterande och påfrestande och komma undan med det. Jag har ju trots allt ett kvitto på de saker jag behöver bli bättre på och det enda sättet att bli det på är ju att träna – eller hur?

Berätta gärna vad du tycker är mest irriterande hos dina kollegor och vänner så kanske jag kan hitta fler områden att träna på.

Den irriterande Gummifarsan

Inga kommentarer: