måndag 7 juli 2008

Lider du av platt och knölig mage?

Visst är det skönt att ha passerat åldersgränsen för att tvunget se ut som om man var tio år yngre än vad man egentligen är. Att ha en platt mage med full av knölar för att kunna visa sig på stranden känns numer ganska avlägset. Inte för att jag haft dessa problem med knölar på magen på många, många, många år, och jag tror faktiskt inte att knölarna skulle göra mig varken lyckligare eller till en bättre människa.
Nej, jag myser hellre ner mig, och helt ohämmat njuter av att äta en stor portion potatisgratäng till det nygrillade köttet, för att sedan skölja ner allt med ett hyfsat rödvin, än jag löper runt i kvarteret med vildsint stirrande ögon, rödmosiga kinder och stora svettpölar på tröjan.

Varje dag ser jag horder av stackare, som ser ut att vara betydligt närmare en hjärtattack än jag själv, löpa runt på cykelbanor och promenadstigarna runt sjön. Ingen ser ut att njuta det minsta av det hela och inte en enda av dem verkar särskilt lycklig. De ser heller inte ut som om de skulle vilja ha ett längre liv utan mer som om de önskade att det skulle upphöra så snart som möjligt. Men det är klart, flera av dem kanske kan få en platt och knölig mage om de håller på i fem år till och då kan de visa sina knölar på badstranden så att alla blir djupt imponerade och avundsjuka.

Själv vänder jag hem till min trädgårds lugn och njuter av en kopp kaffe i solgasset. Pratar husrenovering, musik, blommor och barnuppfostran med min hustru.
Min tid vill jag hellre använda till det som känns viktigt i livet - det där med knölar på magen får någon annan ta tag i.

Inga kommentarer: