tisdag 27 april 2010

Finland i melodifestivalen

Melodifestivalen är något som de flesta älskar att hata.
Jag kan inte låta bli att förvåna mig själv genom att nästan varje år finna mig själv sittandes i soffan och genomlida en uppsjö av enastående usla låtar varvat med en och annan lyckträff. I år har Sverige enligt mig ett av de bästa bidragen på mycket länge.
Finland däremot känns som en stark kandidat till jumboplatsen. Jag vill inte vara elak men jag tror att muminfamiljen hade kunnat knåpa ihop ett vassare bidrag än vad man nu presenterar.

Vad tycker du?
Lyssna o njut ? >>

8 kommentarer:

Muminmamman sa...

Men det här är ju inget Mumin-bidrag!!! Muminfamiljen var faktiskt representerad med hela 3 bidrag av 10 i årets finska final!
Muminfamiljen har svenska som modersmål och bor i Finland, eller östra rikshalvan som det hette förr. Denna språkminoritet om 300.000 finländare, 5 % av Finlands befolkning, stod alltså för 30% av finalbidragen i årets eurovisionsuttagning. Bäst var Nina Lassanders mjuka ballad som blev tvåa i finalen. Men majoritetens smak avgjorde telefonomröstningen.

Stor kram från muminmamman!

...som inte kan låta bli att ta itu med de fördomar mot finlandssvenskar som Donner&co planterat i Sverige - att vi skulle vara en utdöende överklass. Statistiskt är vi precis lika mycket över-, medel- och underklass som de finskspråkiga. Bönder, fiskare, musiker, jurister, lärare etc. i en väldans heterogen röra, sådeså! Och kom inte och säg att vi är få så länge som vi är lika många som islänningarna! Leve det svenska i Finland! ;)

Gummifarsan sa...

Ja jag säger ju att Mumins bidrag hade haft mycket bättre chanser.
Heja Muminmamman

Fenuril sa...

Hejja! jag tycker att dom är varken sämre eller bättre än vanligt. Lite Rybakfioler, lite Brandsta Citysläckersklapp, hejja hejja... nu har du lurat mej att titta på TV ikväll :-D

Gummifarsan sa...

jag är ledsen att jag dragit ned dig i träsket men med en stor ask choklad så går det lättare att svälja :))

Anonym sa...

Jag är finsk men tycker inte om sången väldigt mycket. Jag skulle ha valt Nina Lassander, men eftersom det är så många ballader i semifinalerna i år så står denna ut iaf. Jag tyckte inte om Serbiens låt första gången jag hörde den heller men nu är den en av mina favoriter.

Jag har aldrig hatat sånger men det är alltid ett stort plus med låtar på eget språk, därför är Finland ändå int på så svag is. Det är en annan sak om dom sjunger rent? Blonda flickor får väl alltin nån röst iaf :D

PhaiaP sa...

Det som intresserar mig är att folk som egentligen inte vet något om Eurovision är dom som allra ivrigast kommer med all världens kommentarer. Själv har jag varit ESC fan sedan jag var liten - och det var för ett tag sen det - och kan fortfarande de flesta bidragen utantill. Och det som jag har lärt mig är att ESC blir sämre och sämre med tiden. Egentligen dog hela Eurovision Song Contest när man tog bort reglen om att man skulle använda landets språk. När alla sjunger på engelska, låter ingenting speciellt längre. Därför tycker jag om låtar som inte är på engelska, spelar ingen roll om språket är finska, serbiska eller spanska. Bara man slipper höra engelska och samma sångtexter om och om igen.

Gummifarsan sa...

Jag tror att du har en poäng där. Det unika för varje land har definitivt försvunnit och vattnats ur.

Tobbe sa...

De skulle skickat Eläkeläiset istället, de var åtminstone roliga och hade en svängig låt. Denna är bara trist.