söndag 7 februari 2010

Statistik & Köttbullar

Satt och slökollade lite statistik över sökord på Gummifarsan.blogspot.com och häpnade över det stora antalet träffar på ett litet inlägg om klassiska köttbullar som jag skrev för ett tag sedan. Jag misstänker starkt att det rör sig köttbullssugna människor som letade bra recept så då får jag väl fixa det…

Ingredienser:

Ca 400 gram köttfärs
0,75 dl ströbröd (är du glutenintolerant kan du använda pulvermos(!) funkar jättebra.)
2 dl mjölk
1 tesked salt
1 kryddmått svartpeppar
2-3 matskedar finhackad lök
1 ägg
och så lite smör/olja att steka köttbullarna i.


Gör så här:

1. Blanda ströbrödet och mjölken. Låt svälla minst 10 min.
2. Tillsätt resten av ingredienserna och rör till en smidig färs.
3.Forma färsen till köttbullar. (Det går lättare om du fuktar händerna med lite vatten).
4. Bryn dem, några i taget i smöret eller oljan. Skaka stekpannan så att köttbullarna blir jämnt brynta. Minska värmen och efterstek utan lock i 3-5 min. Skaka då och då.

Smaklig måltid.

1 kommentar:

Gummifarsan sa...

Bra älskling, då väntar jag med spänning på att bli bjuden på hemlagade köttbullar!
Julia